Waar herinneringen ontstaan

Motorbegeleidingsteam Drive for Life

×
Ga terug naar het overzicht

Het motorbegeleidingsteam van Drive for Life in de spotlight

Het is 07:30 ‘s ochtends. Op een lege parkeerplaats naast een voetbalvereniging hoor je niks dan het geluid van tjilpende vogeltjes. Dan komt het geluid van twee motoren steeds dichterbij. Het zijn Arno Broersma en Bas Boelhouwer die arriveren op hun motoren. Al snel volgen er meer en om 08:00 staat de parkeerplaats vol met 17 motoren. De motoren behoren toe aan de rijders van het motorbegeleidingsteam die ritten voor Drive for Life begeleid. Dit team onder leiding van Arno en Bas is essentieel voor het succes van alle ritten. Daarom lichten we in deze blog het motorteam uit en geven we onze helden van het motorteam de aandacht die het verdient.

Hart van het motorteam

Het hart van het motorbegeleidingsteam

Motorrijders hebben in het algemeen al een sterke band met elkaar. Dat zie je bijvoorbeeld als ze naar elkaar zwaaien als ze elkaar passeren tijdens een ritje. De band in dit motorbegeleidingsteam is ook heel sterk, alle motorrijders hebben dan ook hun passie voor Drive for Life gemeen. 

De band van de Arno en Bas is extra bijzonder. Zij hebben elkaar 25 jaar geleden leren in diensttijd leren kennen en zijn ook samen op uitzending geweest. Toen Bas na zijn diensttijd een particulier beveiligingsbedrijf begon zijn ze elkaar 20 jaar uit het oog verloren. Dit veranderde op slag toen ze via social media weer verenigd werden. Het had zo moeten zijn. Op dat moment had Bas nog geen motorrijbewijs maar was Arno met zijn motor de hele wereld over gereden. Ook had Arno toen inmiddels al meer dan 10 keer de elfstedentocht op de motor gedaan. Het was dan ook Arno die Bas ervan overtuigde ook zijn motorrijbewijs te halen en zo geschiedde het. 

Ontstaan motorteam

Inmiddels arriveerden er wat vrienden en bekenden van de deelnemers om alvast een kijkje te komen nemen. De sfeer was gemoedelijk en sommige aanwezigen namen onder het genot van een bakje koffie nog even de moeite donateur te worden van de stichting door zich aan te melden op de website. Nu was het wachten op de chauffeurs. Niet lang daarna was het onmiskenbare geluid van de eerste sportauto al in de verte te horen….. Niet lang nadat de eerste chauffeur het terrein op was komen rijden verscheen de ene na de andere prachtige bolide bij de ingang van de parkeerplaats. Nadat iedereen had geparkeerd en was voorzien van een hapje en een drankje was het tijd voor wat laatste woorden vanuit de organisatie. Na deze laatste instructies vertrok de stoet naar Zorggoed de Zegger. 

Het ontstaan van het motorteam

Stichting Drive for Life onderscheidt zich van andere stichtingen die ritten organiseren door middel van het motorteam. Bij de oprichting van Drive for Life door Corinne van de Belt is ze daarom direct op zoek gegaan naar een team motoren om de ritten te begeleiden. 

Via een oproep op social media kwam Arno in contact met Corinne. Nadat het contact was gelegd en er een gesprek had plaatsgevonden is overeengekomen dat Arno een motorbegeleidingsteam zou gaan samenstellen en begeleiden. Met zijn achtergrond als opleider van Landelijk Bevoegd Verkeersregelaars (VKR) , BOA’s en motorteams was hij dé ideale persoon om dit op poten te zetten.  Nieuwe leden voor het motorteam waren snel gevonden. Alle motorrijders hebben verplicht de training Landelijk verkeersregelaar afgerond. Dit examen bestaat uit 1 theoriedag  en 2 praktijkdagen op een kruising. Het examen wordt afgenomen door een gedelegeerde van de politie. 

Naast de opleiding VKR hebben ze allen ook nog een hele dag extra rijvaardigheidstraining doorlopen. Deze rijvaardigheidstraining wordt gegeven door Jos Lakerveld van VTM train. Jos is een ervaren motorrijder die meer dan 40 jaar bij de landelijke eenheid heeft gezeten. De stichting vindt het belangrijk dat alle motorbegeleiders goed gecertificeerd zijn en doorlopend opgeleid worden. Zij zorgen er immers voor dat al onze deelnemers veilig kunnen meerijden. De combinatie van de opleiding VKR en de extra training van iemand met de ervaring van Jos laat zien dat de stichting veiligheid hoog in het vaandel heeft staan. Nadat de trainingen behaald zijn komen de motorrijders nog meerdere keren per jaar bij elkaar voor een opfriscursus. Zoals je ziet laten wij onze motorrijders niet zomaar de weg op gaan maar alleen met een gedegen training. 

De voorbereiding van een rit

Iedere rit wordt zorgvuldig gepland door een route uit te stippelen in en rondom de stad waar wordt gereden. Daarna wordt de route voorverkend op de motor. Er wordt gekeken naar welke obstakels en moeilijke kruispunten er onderweg zijn waarvan aantekening worden gemaakt. Van deze verkenning worden digitale bestanden gemaakt die alle deelnemers kunnen uploaden in hun navigatie. 

Herinner je de tjilpende vogeltjes aan het begin van deze blog nog? Waarom zo vroeg afspreken als de rit pas rond het middaguur begint? Deze professionals laten niks aan het toeval over en verkennen al rijdend voor een laatste keer het parcour net voordat de rit begint. 

Voorbereiding rit

De sfeer binnen het team is gemoedelijk en er worden volop grappen gemaakt met (en over) elkaar. Het onderwerp lijkt vooral de ‘slechte keuzes’ voor bepaalde motormerken te zijn. De sfeer verandert abrupt als Arno en Bas iedereen tot de aandacht roepen. Het is tijd voor de laatste briefing vóór de verkennende rit. Er worden verschillende kleuren banden uitgedeeld en het draaiboek wordt doorgenomen. Iedere kleur hesje heeft een specifieke taak in het team. De rollen die iedereen in het geheel heeft worden doorgenomen (het team bestaat uit spitsers, blokkers en tijdrijders). Er wordt afgesproken wie wie aflost bij kruispunten en wat te doen als onvoorziene situaties zich mochten voordoen. Het draaiboek wordt doorgenomen en punten die speciale aandacht behoeven worden extra uitgelicht. 

Na de briefing stapt iedereen op zijn motor om vervolgens 2 uur later weer terug te keren na het parcour te hebben verkend.

De rit 

Bij terugkomst van de motoren stromen ook de eerste chauffeurs van de sport bolides die meerijden de parkeerplaats op. Het motorbegeleidingsteam neemt nog een versnapering en praat wat met de overige deelnemers. Dan klinkt het ‘startschot’ en stellen de motoren zich op aan de kop van de stoet. 

Om een soepele rit te verzorgen sluit de motoren ieder kruispunt af. Als de motorrijder met het groene hesje passeert (sluitrijder) is dat het teken voor de motorrijders om naar het volgende kruispunt te rijden. De motorrijders passeren doordacht en op een veilige manier de stoet auto’s om het volgende kruispunt waar de auto’s langsrijden weer te blokkeren. Het is een waar spektakel om te zien hoe de motorrijders als een geoliede machine met elkaar samenwerken. Ze lossen elkaar op professionele wijze af en ook onvoorziene situaties kunnen ze makkelijk de basis. Het succes van de rit kan worden afgeleid uit het feit dat er geen vervelende situaties zijn ontstaan en er geen enkele auto die niet in de stoet hoort ertussen is gekomen. Om 2 uur lang een rij van meer dan 30 auto’s bij elkaar te houden zonder tussenkomst van buitenstaanders is een prachtige prestatie. 

Na de rit high fiven de motorrijders elkaar en evalueren ze de rit. De lessen die hieruit komen worden weer meegenomen voor de volgende rit waardoor het motorteam zichzelf constant verbeterd.

Ode aan het motorbegeleidingsteam

Zoals je hebt kunnen lezen staat  het motorbegeleidingsteam van stichting Drive for Life aan de basis van een geslaagde rit. We willen daarom het hele motorteam bedanken voor hun inzet en kijken enorm uit naar de volgende ritten. 

Wil jij ook onderdeel uitmaken van het motorteam en mooie ritten voor het goede doel rijden samen met een groep zielsverwanten? Zoals je hebt kunnen lezen kan niet iedereen zomaar de weg om met Drive for Life. Buiten de benodigde trainingen vinden we het ook belangrijk dat je echt in de Drive for Life familie past. Herken je jezelf hierin? Neem dan contact op via de website. 

Neem contact op

Wil je graag een keer meer rijden als chauffeur of wil je zelf een rit aanvragen voor een groep kinderen? Kijk dan even op de homepage.

Ga terug naar het overzicht

Drive for Life

Onze premium partners

Logo WijZijnMerlin
Damen-motorkleding-wit
Barber-motorsport-wit

Wijs de weg

Hoe het werkt

Aanvragen

Aanvragen

Ken jij een kind dat het verdient om in het zonnetje te worden gezet? Neem dan nu contact met ons op!

Sponsoring

Sponsoring

Onze stichting is afhankelijk van donaties. Vindt u ook dat elk kind het verdient om gezien te worden? Doneer dan nu.

Beleving

De belevenis

Speciaal voor onzichtbare kinderen organiseren we een onvergetelijke dag en creëren we voor hen een blijvende herinnering.

Herinneringen

Herinneringen

Om ervoor te zorgen dat de kinderen ook een tastbare herinnering, wordt de dag speciaal voor hen vastgelegd.

Neem contact op

Heeft u vragen? Wilt u zich opgeven als vrijwilliger of een donatie doen? Neem contact met ons op.

Neem contact op